1403-07-25 10:20
45
0
91763
گفتگوی صمیمی با نخبه قرآنی:

زبانی که بعد از ۳ سال با قرآن باز شد

ساجده جلالی نوجوان ۱۸ ساله‌ای که حافظ ۲۵ جزء قرآن کریم است، به گفته خودش در کودکی دیر به سخن آمد و از سه سالگی خواندن قرآن را با زبان اشاره، روخوانی و روان‌خوانی سپس تجوید و حفظ قرآن در پیش گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»، قرآن کریم دریای معنویت است و حفظ آن به مومن، حق شفاعت می‌دهد که این موضوع بسیار با اهمیتی است.  

روایاتی درباره ثواب حفظ قرآن کریم وجود دارد که انسان را متحیّر می‌کند که چطور یک فعالیت تا این اندازه، پُر فضیلت است، قرآن علاوه بر برکات معنوی، برکات مادی هم دارد یکی از مهمترین آن‌ها، تقویت ذهن انسان است.

امام علی(ع) می‌فرمایند: «کُلُّ وِعَاءٍ یَضِیقُ بِمَا جُعِلَ فِیهِ إِلاَّ وِعَاءُ اَلْعِلْمِ فَإِنَهُ یَتَسِع» یعنی هر جیزی ظرفیتی دارد به عنوان مثال اگر لیوانی را پر از آب کنیم دیگر ظرفیتی ندارد و لبریز می‌شود اما ظرف دانش، هر میزان پُر کنیم فراخ خواهد شد.

ذهن انسان نیز همین‌طور است هر مقدار انسان از ظرفیت ذهن خود استفاده کند، گنجایش آن بیشتر می‌شود و چه چیزی بهتر، معنوی‌تر و پربرکت‌تر از قرآن کریم وجود دارد که بر ذهن انسان اثرات بی‌بدیل بگذارد.

انسان تا زمانی غرق نعمت است قدر آن را به درستی نمی‌داند مثل کسی که غرق سلامتی است و قدرش را نمی‌داند، اما وقتی مریض شد، تازه متوجه می‌شود که سلامتی چه گنجی بوده است امروز وقتی تاریخ اسلام را ورق می‌زنیم به راحتی به هر کتاب، تفسیر و روایت مراجعه و از آن استفاده می‌کنیم، پس باید قدر این نعمت بزرگ را بدانیم.  

دسترسی آسان به معارف اسلام ناب محمدی، به برکت خون شهدا و مجاهدت بزرگانی چون امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری اتفاق افتاده است که باید قدردان باشیم.

ساجده جلالی نوجوان ۱۸ ساله‌ای است که حافظ ۲۵ جزو قرآن کریم است و به گفته خودش در کودکی دیر یه سخن آمده است و مادرش او را نذر حضرت ابوالفضل (ع) و امام علی (ع) می‌کند وقتی ساجده شروع به حرف زدن می‌کند مادرش او را به کلاس‌های قرآنی می‌فرستد، ادامه ماجرا از زبان این نخبه قرآنی شنیدنی است.

ساجده جلالی نخبه ۱۸ ساله گرگانی در گفتگو با خبرنگار «گلستان ما» گفت: از سه سالگی خواندن قرآن کریم را آغاز کردم ابتدا با زبان اشاره، روخوانی و روان خوانی بود بعدها کلاس تجوید و حفظ قرآن رفتم.

این نخبه قرآنی افزود: سال ۱۳۹۰ شروع به حفظ قرآن کردم و بعد از مدت سه سال توانستم ۶ جزء دیگر را حفظ کنم و در سال ۱۳۹۶ پنج جزء دیگر را حفظ کردم و اکنون حافظ ۲۵ جزء از قرآن کریم هستم.

وی با بیان اینکه قرآن بهترین کتاب است، گفت: مسیر هدایت در این کتاب آسمانی نهفته است هرجا راه را گم کردیم باید از این مشعل هدایت کمک بخواهیم قرآن بهترین مسیر را به ما راهنمایی می‌کند.

این نخبه قرآنی با بیان اینکه مادرم بهترین مشوق برای حفظ قرآن بود، ادامه داد: ما در یک خانواده چهار نفره زندگی می‌کنیم و من و خواهرم هر دو حافظ قرآن هستیم و تمام تلاشم را می‌کنم تا پایان امسال قرآن را به طور کامل حفظ کنم.

جلالی گفت: مادرم در تمام لحظاتی که قرآن را حفظ می‌کردم در کنارم بود درست است او حافظ قرآن نیست اما آنقدر که با ما برای حفظ کار می‌کرد اگر آیه‌ای را اشتباه می‌خواندیم سریع متوجه می‌شد.

وی در حالی که لوحه‌های افتخارات قرآنی‌اش را ورق می‌زد، ادامه داد: تمام هم و غم مادرم این است که روزی من و خواهرم حافظ کل شویم امیدوارم روزی بتوانم این آرزوی مادرم را محقق کنم.

این نخبه قرآنی در خصوص رزومه مسابقات قرآنی در گفتگو با خبرنگار ما ابراز کرد: در مقطع ابتدایی موفق به کسب رتبه اول، دوم و سوم در سطح مدرسه شدم و در استان هم رتبه چهارم را از آن خودم کردم.

جلالی گفت: مسابقه قرآنی در سال ۱۳۹۳ از طرف اداره اوقاف و امور خیریه برگزار شد که توانستم رتبه نخست استانی را به خود اختصاص دهم.

این بانوی موفق گرگانی افزود: امسال در کنگره سمپاد کشوری در رشته حفظ عمومی شرکت کردم و خوشبختانه توانستم رتبه نخست کشوری را کسب کنم و خوشحالم که توانستم با این کار دل مادرم را شاد کنم.

این نخبه قرآنی با خواندن آیه (و من حیث لا یحتسب) به جوانان توصیه کرد و گفت: به افرادی که هنوز حفظ قرآن را شروع نکردند توصیه می‌کنم از آیات کوتاه این کار را شروع کنند و هیچ‌گاه ناامید نشوند یقین داشته باشند اشتیاق و نشاط کم کم به وجود می‌آید تنها کافی است که در این مسیر خسته نشوند و استمرار داشته باشند.

به گزارش «گلستان ما»، قرآن مسیر هدایت بشریت به کمال است و زندگی ما را با نور الهی پیوند می‌زند همانگونه که مقام معظم رهبری می‌فرمایند (لازمه همنشینی با قرآن و حفظ آن، خلوص قلب است) در قرآن آمده است که «لَا یَمَسُّهُ إِلَا الْمُطَهَرُونَ» همه نمی‌توانند به قرآن دست یابند به جز پاکیزگان، نمود بارز این افراد اولیا بزرگ اسلام هستند که حد اعلای طهارت محسوب می‌شوند.

موثرترین روش احیا و حفظ قرآن، عمل و قدم گذاشتن در راه آن است و قدم گذاشتن در راه قرآن، تنها به تلاوت و خواندن آن ختم نمی‌شود بلکه باید سعی کنیم جامعه را بر اساس قرآن بنا نهاده؛ فکر و عمل‌مان را قرآنی کنیم، باید قرآن و وعده‌های آن را باور کنیم و آن‌ها را صدق و حق بدانیم.

خبرنگار افتخاری گلستان ما: سمیرا رجبی

انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.